Instalacja Ubuntu 7.10

22 12 2007

Ubuntu to system którego instalacja nie powinna sprawić problemów nawet początkującemu użytkownikowi. Zawsze jednak lepiej wiedzieć co nas czeka po naciśnięciu ikonki install na pulpicie Ubuntu. W niniejszym artykule krok po kroku przejdziemy przez instalację i podstawową konfigurację tej dystrybucji. Powiemy także o tym co najbardziej przeraża wiele osób – partycjonowaniu. Zanim jednak przystąpimy do własciwej instalacji musimy w pewien sposób zdobyć płytę CD lub DVD z obrazem Ubuntu. Do wyboru mamy co najmniej dwie możliwości. Produkt firmy Canonical Ltd.zasłynął właśnie z darmowych przesyłek płyt z Ubuntu. Usługa ta dostępna jest nadal, pod adresem http.shipit.ubuntu.com. Dotyczy ona również Edubuntu oraz Kubuntu. Jeżeli jesteśmy posiadaczami łącza internetowego o przyzwoitej szybkości ze strony Ubuntu możemy pobrać obraz ISO dystrybucji po czym samemu wypalić go na czystą płytę CD (lub DVD) uprzednio zakupioną w sklepie/kiosku.Zapraszamy także do skorzystania z akcji Rozdajemy Linuksa organizowanej przez nasz portal w której do użytkownicy dobrowolnie dzielą się posiadanymi CD z dystrybucjami Linuksa.

Bootowanie

Będąc już szczęśliwymi posiadaczami płytki z Ubuntu możemy przystąpić do uruchomienia jej. Wkładamy ją do napędu CD/DVD po czym restartujemy komputer. W tym momencie, aby LiveCD uruchomiło się ważne są odpowiednie ustawienia w BIOSIE. Wchodzimy do BIOS Setup (opis jak to zrobić w linku powyżej) i w sekcji Boot Sequence (najczęściej znajduje się ona w zaawansowanych ustawieniach – Advanced BIOS Features) jako First Boot Device ustawiamy CD-ROM. W niektórych BIOSach można jednorazowo ustawić bootowanie z CD wciskając podczas uruchamiania się komputera klawisz odpowiedzialny za przejście do tzw. Boot Menu. Po zrestartowaniu komputera z ustawionym jako pierwszym bootowaniem z CD pokaże nam się ekran startowy Ubuntu:

Domyślnie jet on w języku angielskim, więc aby zmienić go na polski naciskamy klawisz F2 i wybieramy nasz rodziny język. Na koniec wybieramy opcję Uruchom Ubuntu bądź też (polecane) Urucom Ubuntu w bezpiecznym trybie graficznym.

Instalacja

Po kilku minutach (niestety, uruchamianie LiveCD trwa znacznie dłużej niż odpalanie systemu z dysku twardego) na monitorze ujrzymy standardowy pulpit Ubuntu z charakterystyczną brązową tapetą. Jako że system uruchomiony z płytki korzysta jedynie z zasobów pamięci RAM (tam przechowuje także np. zapisane na pulpicie dane) nalezy liczyć się z wolniejszym jego działaniem. Warto wspomnieć iż podczas bootowanieUbuntu samo stara się skonfigurować m.in. połączenie sieciowe.Jeżeli mamy DHCP nie będzie z tym problemu, jenak w przypadku innych sposobów dostarczania Internetu możliwe jest że będziemy zmuszeni skonfigurować go ręcznie (robimy to w System -> Administracja -> Sieć).

No ale przejdźmy już do właciwej instalacji. Aby ją rozpocząć klikamy ikonkę Zainstaluj na pulpicie.

W pierwszym kroku instalacji zostaniemy poproszeni o wybór języka systemu operacyjnego. Z listy wybieramy oczywiście polski. Następnie ustalamy strefę czasową w jakiej się znajdujemy. Dla Polski będzie to oczywiście Warsaw (CET GMT+1:00). W kolejnym punkcie instalacji Ubuntu będziemy musieli zdecydować o układzie klawiatury jakim chcemy się posługiwać. Wybierając Poland -> Poland uzyskanie polskich znaków diakrytycznych używając kombinacji [alt]+[znak] nie będzie żadnym problemem.

W końcu nadszedł czas na wyznaczenie na naszym dysku miejsca do zainstalowania nowego systemu. Ubuntu posiada przyjazny dla użytkownika, graficzny program partycjonujący, postępując racjonalnie nie nalezy obawiać się więc utraty danych które posiadamy zapisane np. na dysku z Windowsem. Jeśli Ubuntu chcemy zainstalować jako kolejny system, obok np. Windowsa albo innej dystrybucji Linuksa dobrą opcją będzie wybranie Zmniejsz rozmiar istniejącej partycji i wykorzystaj uwolnione miejsce. Przesuwając wskaźnik możemy sami zmienić na odpowiedni rozmiar istniejącej już partycji. Wybrać możemy także wyczyszczenie z danych całego dysku i instalacja tam Ubuntu (instalator sam podzieli to miejsce na partycje niezbędne dla Linuksa) oraz partycjonowanie ręczne. Korzystając z tej drugiej opcji stworzyć będziemy musieli sami stworzyć kilka partycji. Optymalnym rozwiązaniem jest zrobienie ich trzech – Swap, Root i Home:

Swap – rozmiar ~512MB, w polu punkt montowania zostawiamy puste miejsce.

Root – system plików jaki powinniśmy wybrać to ReiserFS lub ext3. Punkt montowania: / Rozmiar: 30-40% pozostałego wolnego miejsca (jeżeli chcemy wykorzystywać tryb graficzny to będzie to minimum 7-8GB)

Home – system plików jak wyżej (ReiserFS albo ext3), punkt montowania (mount point) to /home. Rozmiar jak największy.

Aczkolwiek system będzie działał prawidłowo jeżeli stworzymy jedynie partycję Root (jednak wtedy jej rozmiar powinien być jak największy). Możemy też zrobić odwrotnie i ustanowić o kilka partycji więcej (np. /etc, /boot itd.)

Teraz zostaje nam już jedynie ustawić dane tworzonego użytkownika. Wpisujemy więc jego hasło, nazwę i nazwę komputera.

Ostatni krok przez zleceniem przekopiowania plików Ubuntu na nasz dysk to potwierdzenie wprowadzonych wcześniej danych. Tutaj możemy jeszcze raz upewnić się czy dobrze ustawiliśmy dane naszego użytkownika, partycje czy układ klawiatury.

Teraz system formatuje odpowiednie partycje i kopiuje pliki na dysk. Pod koniec procesu pobiera także z Internetu i instaluje pliki językowe Ubuntu. W zalezności od parametrów naszego komputera instalacja zajmie od 15-25 minut. Po prawidłowym zakończeniu instalacji system zostanie zrestartowany, po czym będziemy mogli cieszyć sie Ubuntu na swoim dysku

Podstawowa konfiguracja

Świetnie, mamy już zainstalowane na HDD Ubuntu. Jednak co teraz? Pliki .exe nie działają, nie mam kodeków video, dźwiękowych.. Poza tym gdzie są te wciąż opiewane Linuksowe efekty 3D? Prawda jest taka że aby to osiągnąc potrzebujemy jeszcze kilku dodatkowych minut. W tym właśnie momencie przyda nam się niepozorny programik jakim jest EasyUbuntu . Za jego pomocą zainstalujemy w systemie Flash, Javę, Skype, kodeki video czy sterowniki do naszej karty graficznej. Zaraz, zaraz.. najpierw musimy zainstalować samo EasyUbuntu. Ze strony producenta (link powyżej) z działu Download pobieramy plik z rozszerzeniem .deb (Download the alpha release of EasyUbuntu from here). Zapisujemy go np. na pulpicie i uruchamiamy dwukrotnym kliknięciem. EasyUbuntu będzie dostepne w menu Aplikacje -> Narzędzia systemowe.

Aplikacja umożliwiająca uruchamianie w Linuksie Windowsowych plików to np. Wine. Oczywiście wątpliwe jest że uruchomimy za jej pomocą najowszą FIFE, jednak większość okienkowych aplikacji przeznaczonych dla Windowsa pójdzie pod Wine bez problemu.

W repozytoriach Ubuntu znajdują się tysiące programów i bibliotek. Łatwym i wygodnym sposobem zarządzania nimi (instalacji, usuwania) jest skorzystanie z menedżera pakietów Synaptica będącego front-endemna na debianowy system zarządzania pakietami APT.

Podsumowanie

W artykule przedstawiliśmy jedynie najważniejsze aspekty instalacji i użytkowania Ubuntu. Dla osoby znającej Google a także witryny do których poniżej zamieszczamy URL znalezienie odpowiedzi na nurtujące ją pytania dotyczące instalacji czy konfiguracji systemu nie będzie problemem. Poniższe witryny to naprawdę godne odwiedzenia strony zawierające przydatne dla początkującego użytkownika Ubuntu informacje.


Działania

Information

19 responses

23 12 2007
Gb.Ottis vel. MiszczQ

Jeszcze napisz jak od razu przejść do wersji 8.04 HH :P Ja pracuję na tej i nie narzekam. :D

23 12 2007
Informatyk

Ja HH dopiero pobieram (a łącza szybkiego nie mam) :P

23 12 2007
HeavyGunner

Grymaśnego gąsiorka mam już od sporego czasu i nie narzekam. W porównaniu do poprzedniej wersji ubuntu jest coraz lepsze ;)

23 12 2007
Gb.Ottis vel. MiszczQ

A nie lepiej zamiast pobrać HH, po prostu zamienić w GG (można zamówić) repozytoria? Wystarczy wszystkie słowa kluczowe `gutsy` zamioenić na `hardy` i po kłopocie. :D Później tylko `aptitude update && aptitude safe-upgrade && aptitude full-upgrade` i mieć nadzieję, że trafilismy z dniem. :D

24 12 2007
Informatyk

Tylko problem jest taki że na dysku nie mam zainstalowanego żadnego Ubuntu (na swoim kompie uzywam Slacka 12.0) :P A te screeny to z instalacji na VBoxie (który to dysk wirt. usunąłem pozniej).

27 12 2007
Gb.Ottis vel. MiszczQ

Ja Ubuntu i Kubuntu to tylko na wirtualnej maszynie mam (VirtualBox), inaczej nie stawiam, bo zdecydowanie wolę Debian`a. :P

28 12 2007
grezlikowski.pl

Ubuntu 7.10 vs Windows Vista – pierwsze wrażenia

Miałem okazję pracować z poprzednimi wydaniami Ubuntu i Windowsa. W tym tygodniu pojawiło się Ubuntu 7.10. Dostałem też możliwość przetestowania komputera z systemem Windows Vista Business – to idealna okazja do porównania systemów.
Dostęp…

10 01 2008
pytek

witam, a ja mam taki problem z tym polskim jezykiem, ze coś pokiełbasiłam i teraz y oraz z zamienione sa miejscami, oraz inne znaki też sa pokiełbaszone. a mimo wszystko mam zaznaczone ze chce ubuntu w j. polskim :) kocham linuxa:D

10 01 2008
Informatyk

Zmień układ klawiatury. Co innego język, a co innego klawiatura. Linux wymaga czasami po prostu trochę logicznego myślenia. ;)

13 03 2008
Jaras

Mam problem z zainstalowaniem ubuntu 7,10. od razu powiem, że to mój pierwszy kontakt z linuksem.
Oczywiście ustawiam botowanie kompa, startuje z płytki i pojawia się (patrz powyżej zdjęcie nr 1) daję F2 wybieram j. ojczysty a nastepnie pojawia się coś takiego :
udevend – event (2180): run-program:/sbin/mod probe abnormal exit
BusyBox v1.1.3(Debian 1:1.1.3-5ubuntu7) Built-in shell (ash)
Enter ‚help’ for a list off built-in commands
(initramfs)_
O co tu biega???
Z góry wielkie dzięki za pomoc.
Pozdrawiam Jaras

28 03 2008
tediber

mam ten sam problem !!!

20 08 2008
ubuntu33

A ja wam powiem tak czytac czytac i jeszcze raz czytac to zrozumiecie istote linuxa i nie bedziecie mieli problemow z zadnym pakietem jesli chcecie pozostac na ubuntu to polecam ksiazke o ubuntu ja tak zrobilem i od 2 lat niemam juz windowsa w komputerze nawet w pracy laptop jest z ubuntu i cowy na to………….?

13 09 2008
marcinno356

mi się ładuję jest napis ubuntu jak jusz się załaduje jest cały brązowy ekran i czekam 10 min i nic

10 03 2009
benek

a ja mam taki problem ze zainstalowałem tak jak tu napisane potem się restartuje i czarny ekran…

13 09 2012
Ethiopia Travel

As usual, really informative and also practical blog post Instalacja Ubuntu 7.10 GigaBlogs.

.. Cheers.

7 12 2012
Trina

Wow, this paragraph is nice, my younger sister is analyzing these
kinds of things, thus I am going to tell her.

27 06 2013
payday loans

Wonderful beat ! I wish to apprentice while you amend your web site, how could i subscribe for a blog site?
The account helped me a acceptable deal. I had been tiny bit
acquainted of this your broadcast offered bright clear idea

25 09 2014
digestion problems

This is really interesting, You are a very skilled blogger.

I’ve joined your feed and look forward to seeking more of your magnificent
post. Also, I have shared your website in my social networks!

29 12 2014
affiliate marketing

I’m amazed, I have to admit. Rarely do I come across a blog that’s both equally educative and engaging, and
let me tell you, you’ve hit the nail on the head.

The issue is something too few men and women are
speaking intelligently about. Now i’m very happy that I came across this during my hunt
for something concerning this.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s




%d bloggers like this: